Коли я лише починала свою діяльність як лайф-коуч, найбільшим моїм страхом було вкласти чималу суму грошей та часу в навчання і не окупити їх. Тепер, працюючи з цілями клієнтів, раз у раз доводиться мати справу з їхніми страхами. Поділюся деякими хитрощами, якими може скористатись кожна з вас, щоб страхи в бізнесі вам не заважали.
Перше питання собі
Більшість наших страхів є надуманими (нелогічними, ілюзорними), але саме в бізнесі чимало є реальних. Тому перше питання, яке слід задати собі відносно свого страху - наскільки він реальний. Скільки прикладів із життя ви могли бачити, наприклад, публічного осуду, змови клієнтів? Скільки їх реально було у вашій сфері у відсотковому співвідношенні?
Якщо ви розумієте, що ваш страх нелогічний, то перша техніка буде для вас. Про решту страхів поговоримо далі. Зазвичай цей страх виникає за певних умов в певних ситуаціях – перед публічним виступом/виходом у прямий ефір, перед розмовою з потенційним інвестором/клієнтом/партнером, коли називаєте ціну свого товару/послуги тощо.
Як дати раду зі своїм ілюзорним страхом
Отож, найпростіша, на мою думку, техніка як дати раду зі своїм «ілюзорним» страхом. Уявімо, що ви стоїте і боїтесь. Зробіть крок в будь-якому напрямку і подивіться на ваш страх, який залишився в місці, де ви стояли. Скоріш за все якась частинка страху ще могла залишитись в тілі, тож зробіть ще один крок і знову зауважте, що залишили на попередньому місці ще частинку страху. Тепер цього відчуття в тілі майже немає. У разі потреби можете зробити ще декілька переміщень.
Гадаю, із цим усе зрозуміло. Спробуйте - і переконаєтесь, що це працює.
Реальні страхи
А що робити з реальними страхами? Бо ж реально немає гарантій, що буде завжди прибуток, що не буде ніколи штрафів, що усі працівники будуть діяти найкращим для вашого бізнесу чином, що продукт чи послуга ніколи не втратить актуальність і так далі.
Впевнена, читаючи це, ви чудово розумієте, що невдачі таки будуть. Слово «ризик» є навіть у визначенні підприємницької діяльності. Страх виникає через те, що якусь частину процесу ми не зможемо контролювати. Тут дуже важливо, щоб ризик був виправданим, продуманим і свідомим. Підкладіть собі подушку, придумайте план Б, В, Г... Вам точно буде легше ризикувати знаючи, як будете діяти у випадку невдачі.
“А якщо я не справлюсь?”
Отож коли ми не можемо щось змінити, то варто просто це прийняти і зекономити енергію на переживаннях. Але що ми точно можемо, так це зробити усе залежне від нас самих на максимум. І тут ми переходимо до найстрашнішого з усіх страхів: «А якщо я не справлюсь?» (не зумію привабити клієнтів, організувати все на належному рівні, відповідати умовам ринку, розчаруюсь у собі тощо).
Якщо цей страх є, а він справді найпопулярніший, то найкращі ліки – написати список своїх досягнень і перечитувати його, коли починаєте в собі сумніватись. Якщо ви озирнетесь на себе рік назад, то помітите, що за цей рік ви покращили чимало своїх навиків, навчились новому, стали мудрішими. Інакше і бути не може в сучасному світі, а тим паче - у бізнесі. А скільки таких років позаду?
Ви ж знаєте цю притчу про доброго і злого вовка? Про те, що перемагає той вовк, якого ми годуємо? Те саме зі страхами і бажаннями. Годуємо ми їх своєю увагою. Тому краще частіше фокусуватись на тому, що саме ви хочете побачити у своєму житті реалізованим.