Блог

Як говорити так, щоб вас хотілось слухати? 10 практичних порад


Що може негативно вплинути на бажання вас слухати?

Незалежно від того, чи ви говорите з другом / колегою, чи виступаєте перед аудиторією, є речі, які неодмінно потрібно враховувати. Користуючись нехитрими порадами, ви будете бажаною співрозмовницею чи спікеркою. 

1. Неграмотна мова


Русизми, кальки з російської мови («незважаючи на», а «не дивлячись на», «принаймні», а не «по крайній мірі»), неправильний відмінок чи ступінь прикметника (найбільш дорожчий, хоча правильно – або найбільш дорогий, або найдорожчий), наголос не на той склад – усе це впливає на те, як людина сприймає вашу мову і чи хоче взагалі вас слухати.

Більше читайте, в разі потреби – користуйтесь довідниками. Як казав Максим Рильський: «Не бійтесь заглядати у словник: це пишний яр, а не сумне провалля».

2. Ненормативна лексика і слова-паразити


Щодо ненормативної лексики, то я думаю, тут і так все зрозуміло. У лексиконі освіченої людини їм не місце. Звісно, багато хто з нас їх вживає. Але одна справа сказати лайливе слівце у розмові з близьким другом (якщо вже не маєте сил стриматись) і зовсім інша - на нараді чи під час публічного виступу. 

«Нууу я тіпа вчора слухала ееее як його вебінар». Складне для сприйняття речення, правда ж? Спростити дуже легко – варто лише забрати усі зайві слова, які перевантажують цю конструкцію, і сказати просто: «Вчора я слухала вебінар».

3. Проблеми з ритмом мовлення


Проявом таких проблем є надто великі паузи, чи навпаки – коли людина говорить так швидко, що неможливо розібрати слова. Зажовування закінчень слів, уривчаста вимова також свідчать про необхідність попрацювати над ритмом мовлення.

Старайтесь чітко вимовляти кожний склад і робіть короткі паузи між словами.

4. Проблеми з гучністю


Ви, мабуть, чули про пораду говорити тихіше, якщо хочете привернути слухача. Але якщо слухач тривалий час змушений напружувати слух, аби вас почути, то рано чи пізно він просто втомиться.

Те ж саме стосується і надто гучної розмови: звісно, можна сказати декілька слів голосніше, щоб акцентувати на них увагу, але тривала гучна промова викличе у слухача бажання віддалитися від вас на безпечну для вух відстань чи просто піти.

5. Перебивання


Якою б цінною не була ваша інформація, не перебивайте співрозмовника, щоб озвучити її тут і негайно. Дослухайте до кінця, а тоді говоріть. Це набагато спрощує ваше взаємопорозуміння, і ваші шанси бути почутими, а не просто прослуханими, дуже зростають 🙂

6. Надмірна емоційність


Завдяки емоціям можна яскравіше і зрозуміліше передати наші почуття, але з ними завжди треба знати міру. Надто емоційна розмова у звичний для вас спосіб може виявитись некомфортною для інших. Якщо ви розмовляєте з незнайомою людиною, то будьте стриманими і висловлюйтесь у вужчому емоційному діапазоні, не переходячи психологічні чи фізичні межі співрозмовника. 

7. Непрофесійність чи занудство


Якщо ми говоримо про професійні розмови чи виступи, в яких ви виступаєте в ролі експертки з того чи іншого питання, то, звісно, ви повинні дійсно добре розбиратись у темі і бути готовими до запитань. Це очевидна істина, та все ж ми про неї нагадаємо.

Іншою стороною медалі може бути занадто глибоке занурення в тему, яка зовсім далека вашим слухачам. Згадайте себе на початку свого професійного розвитку і спростіть свою професійну лексику так, щоб вона була зрозуміла кожному. Використовуйте приклади з буденного життя, не лишайте без пояснень складні терміни і обов'язково запитуйте, чи все зрозуміло.

8. Технічні проблеми


Як і для виступу зі сцени, так і під час онлайн-трансляції важливо уникати будь-яких проблем зі звуком чи демонстрацією презентації. І варто завжди мати запасний план, щоб швидко зреагувати на несподівані технічні складнощі.

9. Невдалі час і місце


Перш ніж почати розмову чи поділитись інформацією, подумайте, чи доречний зараз час для цього і чи зручне місце. Комунікація – це завжди про двох і більше людей. Тому зважати потрібно не лише на своє бажання висловитись, але й на можливість інших вас послухати.

10. Плітки, образи, жалі


Не засмічуйте ефір негативними висловлюваннями. Інакше можете залишитись у ньому самі. Не говоріть того, у правдивості чого ви невпевнені. Не ображайте і на осуджуйте інших. Не жалійтесь на свої особисті проблеми (якщо лише ви не говорите з кимось дуже близьким). Не створюйте собі імідж негативної особи.

Зберігайте оптимізм – і у вас все буде добре!