Блог

Як презентувати себе так, щоб у вас повірили?

Бізнес-Мама поспілкувалась із Вікторією Пасічник, шеф-редакторкою і засновницею онлайн-журналу “Українки”.

Хтось, може, здивується і скаже, який стосунок має журнал до того, як презентувати себе чи свій продукт. Проте медіа контент - це такий самий товар/продукт, який готується, виробляється, оформлюється і “продається” аудиторії як, наприклад, сукні, курси та взуття. Вікторія три роки розвиває журнал “Українки”, ще більше працює в медіа і проходила всі етапи заснування та становлення себе як бізнес-мами свого журналу.

Оскільки наша онлайн-зустріч з Вікторією Пасічник проходила у форматі інтерв'ю, ми подаємо її зміст у форматі “питання - відповідь”. 


То з чого ж почати, щоб правильно себе презентувати?


З мого власного досвіду, кожен з нас, перш ніж заявити про себе, має обов'язково прояснити 2 ключові речі:

1. Ніхто не повірить у ваш продукт, якщо ви в нього самі не повірите. Історія великих, маленьких, сімейних бізнесів показує, що за кожною компанією стоїть людина, (власник) - яка є повербанком (power bank) для них. Пам’ятаю, що як тільки я віддалялася від журналу, він завжди зупинявся у розвитку.

Якщо ви хочете, щоб ваш продукт привертав увагу, набирав аудиторію, то маєте бути цілодобово з ним, у бізнесі. Засновник має бути розеткою, яка підзаряджає бізнес у найскладніші і найкращі часи. Якщо ви не готові віддаватися своїй справі на всі 100%, то краще не починати.

2. Коли розвиваєте свою справу, то не намагайтеся подобатися всім. 
Як тільки ви починаєте розпорошуватися на різні боки, щоб сподобатися всім, то перестаєте бути цікавими. Нехай на початку бізнесу, промоції продукту, вашими фанатами будуть ваші найближчі рідні та друзі, але вони створять чудове ядро, з якого буде зростати повноцінна аудиторія.

Саме це ядро завжди буде з вами у нелегкі часи, особливо такі, як зараз, коли людям довелося значно обмежувати себе у всьому. Це фундамент вашої власної справи!

Якщо ви усвідомлюєте ці 2 ключові моменти, це означає, що ви справді готові презентувати себе і свою власну справу.


Де ж про себе заявляти?


Є 2 способи, як ви можете розповісти про себе: оффлайн - на переговорах, зустрічах, конференціях, та онлайн - ваш сайт, соціальні мережі, статті, блоги.
У першому і другому випадку беззаперечно працює правило “Три З”: зачепити, зацікавити і забезпечити.

Щоб зачепити, вам варто виокремити одне єдине конкретне лаконічне повідомлення, яке виділятиме вас з тієї маси інших пропозицій. До прикладу, ми в “Українках” визначили, що ми перший україномовний онлайн-журнал для звичайних жінок, а не жертв гламуру. Це справді те, що нас відрізняє від інших. Так ми краще розуміємо хто ми і відразу зосереджуємося на головних наших клієнтах.

Досліджуйте ринок, цікавтеся тенденціями, знайте з ким і що ви будете робити, як, коли і де. Тільки добре знаючи себе, свій ринок, своїх клієнтів - зможете дізнатися як зачепити.

Наступне “З” - це зацікавити.  Щоб зацікавити споживачів потрібно пройти маленький екзамен для себе. Кожному бізнесу варто знайти больову точку, проблему, яку вони можуть вирішити для споживача і таким чином стати на шлях завоювання довіри.

Останнє “З” - забезпечити. Ви зачепили, зацікавили клієнта, і прийшов час забезпечити обіцяне на високому рівні. Чули коли-небудь про “ефект ресторану”? Це коли все дуже красиво під час відкриття - великі порції, уважні офіціанти, чисті скатертини, але з часом все змінюється - порції стають менші, скатертини рідше міняються, а офіціанти не такі вже й чуйні.

Щоб не потрапити в пастку цього ефекту, важливо мати силу і наснагу забезпечувати все на рівні протягом тривалого часу. Якщо ви не ресторан, а розпочали власну справу з продажу чогось у інстаграмі, то забезпечуйте своїх клієнтів постійно якісним веденням сторінки, не закидайте на півдорозі. 

Ці три “З” приводять нас до основного  - до довіри споживача, і дозволяють привертати увагу людей у різні часи.


А коли краще заявити про себе? Тоді, коли вже буде все налагоджено і чітко працює, чи ще на початковому етапі, коли йдуть приготування? Коли наступає той ідеальний час?


Хороше питання. Дуже шкодую, що не почала “Українки” раніше, хоча мала всі ресурси. Вагань було багато. Певно, був у мене синдром крісла-гойдалки. Коли ви маєте ідею і починаєте її мусолити - ви сильно перевантажуєте себе інформацією, роздумами і віддаляєтесь від момент старту. Ніколи не затягуйте! У наш час завжди є ризик, що ідею хтось забере і зробить все швидше! Перфекціонізм - це прекрасно. Ми вже більше трьох років удосконалюємо “Українки”, і вам також доведеться постійно працювати над вашим продуктом. Але як тільки ви вже знаєте чим зацікавити, зачепити, забезпечити і відчуваєте внутрішню готовність - стартуйте!


А як Ви про себе заявили? Який порядок дій був для Вас дієвий?


Ідея в мене існувала давно, і я добре підготувалася до представлення її оточуючим. Можливо, комусь буде доречний такий порядок дій: 

  1. Я визначила ідею (що, коли, з ким, на якому ринку).  Адже розпочати власну справу - це як зробити ремонт. Перш ніж спішити запрошувати гостей, потрібно продумати оздоблення, виконати ремонтні роботи, обрати меблі. 
  2. Далі я створювала платформу для ідеї (зареєструвала власну справу, обрала команду, знаючи, хто вже яку посаду займатиме, розробила з ними сайт та створила профілі в соціальних мережах)
  3. Прийшов час повідомляти про свою ідею. Ми з командою розіслали вітальні листи, що ми готові до співпраці і активно почали про нас розповідати. Не хизувалися, не боялися - а впевнено розповідали тим, кому ми можемо бути цікавими.


Як заспокоїтися перед представленням?


Всі хвилюються перед виступом, навіть найвизначніші оратори.
Я, наприклад, добре знаю, що коли хвилююся, то в мене починає тремтіти голос, тому я з собою завжди беру воду. Декілька ковтків стабілізують мене і дозволяють розслабитись. Також тренери по ораторському мистецтву радять взяти щось у руки. Це може бути та ж пляшка з водою. Предмет у руках може відволікти вас від переживань і стати своєрідною точкою опори. Можете ще скористатися правилом сірника - смокчіть сірник перед зустріччю.

Всі ці поради стосуються фізичних видимих проявів хвилювання, але є ще внутрішні. Якщо ви губитеся в думках - максимально підготуйтеся, заздалегідь дізнайтеся максимум інформації: куди йдете, до кого, який предмет розмови, хто ще буде з вами. Визначеність і розуміння, що ви контролюєте ситуацію  - додадуть вам впевненості.

Як би не хотілося інакше, але все одно актуальним залишається вислів, що перш ніж людина покаже розум, всі звернуть увагу на її зовнішність, тому варто бути підготовленим ззовні також. Всі ми різні, але в кожного є можливість бути доглянутим - вимити голову, витерти взуття губкою.

Тож підсумуємо: щоб позбутися хвилювання - беріть з собою воду, потримайте якийсь предмет у руках, підготуйтеся до справи і будьте охайні.


Що найважливіше в передачі позитивного імпульсу власної справи співрозмовникам?


Немає чогось універсального тут - завжди буде кілька складників. Проте найголовніше, варто мати оту харизму, про яку всі говорять. Ви своїм настроєм і вірою у свій продукт передасте цінності продукту. 

У мене є знайомі власники взуттєвого виробництва і вони завжди особисто присутні на всіх маркетах. Мені було цікаво, навіщо їм це, бо ж можуть найняти собі найкращу команду і витрачати час на щось інше. Вони поділилися зі мною усвідомленням, що ніхто так не розповість про їхнє взуття, як вони самі.  Коли ми щось придумали самі, ми розповідаємо про це щиро і захоплено. Людина ніби залучається в цю історію під час розмови. Ніщо так не здатне загітувати, як ви самі і ваша харизма.

Поняття віри має значення. Ось коли почуєте негативний відгук, але все одно знаєте і вірите, що ваш виріб - найкращий, то вам нічого не страшно. Коли у вас є ця вперта, незламна віра, то вона захоплює всіх. 

Орієнтуйтеся на власне сприйняття. Запитайте себе “Що б змусило мене звернути увагу, що б зачепило?” - і робіть це. Точно буде хтось, хто перейме цей імпульс.


А яких помилок варто уникати у самопрезентації?


Поділюся з вами трьома помилками у самопрезентації. Я їх назвала “рюшики”, “вода” і “полотно”.

“Рюшики” - це занадто “щасливий” текст: “Ми такі раді, дуже…”
“Вода” - пустий текст: “Ми - найкращі, найякісніші, найпотужніші”
“Полотно” - довгі тексти, в яких вся історія становлення і море зайвих деталей.

Завжди уявляйте, кому це пишете. Людина не буде вникати у ваші довгі розповіді, в неї море зустрічей, дзвінків. Головний тренд XXI століття - лаконічність.  Тож замість рюшиків - давайте конкретику, замість води - фактаж, замість полотна - короткий текст і бажано 4 речення - відповіді на запитання: Хто ти? Що ти (про що ти)? Що ти можеш запропонувати? Як з тобою зв'язатися? 

Ще можете користуватися вправою повідомлення у соцмережах. Коли людині приходить повідомлення, то вона бачить у сповіщенні 1,5-3 рядки. Намагайтеся саме у ці перші 2 рядки дати найважливіше, щоб зацікавити людину прочитати далі.

Я вірю у те, що перш ніж щось отримати - потрібно віддати. Якщо жити за цим правилом, то багато людей, яким ви віддали щиро, повертаються до вас з радістю мати з вами справу.